به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تارنمای خبری رو،مه تایمز آسیای مرکزی، قزا،تان، جمهوری آذربایجان و چین با امضای توافق نامه ای پایانه مش، حمل ونقل کالا را در بندر آلات در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، راه اندازی خواهند کرد.
این توافق نامه با همکاری شرکت صندوق سرمایه گذاری سمروک-قزا،تان و هلدینگ سرمایه گذاری جمهوری آذربایجان (SK-AIH)، شرکت ملی راه آهن قزا،تان (KTZ)، بندر تجاری بین المللی دریایی باکو (جمهوری آذربایجان) و شرکت ساخت و بهره برداری از بندر تجارت آزاد شی آن (چین) به امضا رسید.
در این پروژه، جمهوری آذربایجان زمینی برای راه اندازی پایانه، ،ه های عملیاتی و تاسیسات لازم در بندر آلات را فراهم کرده است. انتظار می رود این پایانه جدید با افزایش حمل ونقل قطارهای کانتینری میان چین و اروپا از طریق مسیر کریدور ترانزیت ترانس کاسپین (TITR)، معروف به کریدور می،، باعث کاهش زمان تحویل، هزینه های حمل ونقل و زمان انتقال کالاها شود.
به گفته و، حمل ونقل قزا،تان، این کشور و چین قصد دارند حجم ترانزیت کالا از طریق مسیر ترانزیت بین المللی ،ر تا سال های ۲۰۲۵-۲۰۲۶ (۱۴۰۴-۱۴۰۵) به ۶۰۰ قطار کانتینری در سال افزایش دهند و اه،ی همچون یک هزار قطار در سال ۲۰۲۷ (۱۴۰۶) و ۲ هزار قطار تا سال (۱۴۰۸) ۲۰۲۹ را دنبال می کنند.
در سال ۲۰۲۳، حجم ترانزیت میان چین و اروپا از طریق قزا،تان به ۲میلیون و ۷۶ هزار تن رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن ۶۵ درصد افزایش داشته است.
کریدور ترانزیت ترانس کاسپین (TITR)، که به ،وان کریدور می، نیز شناخته می شود، چین و اروپا را از طریق آسیای مرکزی و قفقاز به هم متصل کرده و به ،وان مسیری استراتژیک برای دور زدن روسیه، پیوندی راهبردی میان این دو منطقه ایجاد کرده است.