انواع دوربین مداربسته + 11 مدل با بررسی مزایا و مشخصات

در شب تصاویر سیاه و سفید ولی در روز تصاویر رنگی ضبط میکند. اما دوربینهای تحت شبکه به جهت انتقال تصاویر از طریق آدرس IP قابلیت رمزگذاری دارند و به همین سبب هم در مقایسه با دوربینهای آنالوگ گزینههای امنتری به شمار میروند. همانطور که تا به اینجای مقاله با انواع دوربینهای مدار بسته آشنا شدید، باید متوجه شده باشید که این نوع دوربینها با یکدیگر اشتراک و تفاوتهای بسیاری دارند. در این مقاله سعی کردیم بر روی راهنمایی خرید دوربین مداربسته تمرکز کنیم و انواع دوربین های مداربسته را بررسی کنیم. ساختار این سیستمها به گونهای که با تنظیم آدرس IP بر روی آنها قادر به ارسال تصاویر به صورت زنده بوده و میتوانید از طریق شبکه با اتصال به اینترنت این تصاویر را دریافت نمائید. معمولا دستگاه های دی وی آر، پرتی برای لن LAN شبکه دارند که به منظور ارتباط با شبکه داخلی یا اینترنت و بخصوص در مبحث انتفال تصویر روی اینترنت استفاده میشود. امروزه استفاده از دوربین مداربسته بیسیم تحت شبکه IP افزایش یافته است زیرا شما به راحتی می توانید تنها با اتصال به شبکه اینترنت دوربین خود را راه اندازی نمایید. برای راه اندازی آن علاوه بر دوربین های مخصوص به سوییچ ، دستگاه ضبط (NVR)و کابل شبکه نیاز دارید.

این دوربینها برای نخستین بار در سال ۱۹۴۹ توسط آمریکا و به صورت تجاری به بازار عرضه شدند و در ابتدای امر برای استفاده از آنها نیازی به هیچگونه سایت dahua-cctv-kala مجوز دولتی نبود. اکسوم (Exsom) یکی از شرکت هایی است که توانسته است در صنعت تولید دوربین های مداربسته گوی سبقت را از سایر رقیبان خود مانند داهوا، یونی ارک و هایک ویژن برُباید و محصولات متنوع و با کیفیتی را به بازار عرضه میکند. جلوگیری از سرقت و جنایت: برکسی پوشیده نیست که یکی از مهمترین اهداف نصب سیستم های امنیتی و دوربین مداربسته جلوکیری از ارتکاب جرم و سرقت است. در مکان های کم نور نمی تواند کارایی بالایی داشته باشد. وگرنه ممکن است به خاطر بازتاب نور فروسرخ عکسها و فیلمها پرنور ثبت شوند. همچنین اگر مهارت کافی در نصب دوربین مدار بسته خانگی خود را ندارید کافی است، روی لینک سایت خدمات پینورک کلیک کنید و سفارش خود را ثبت کنید تا متخصصین مجرب پینورک در اسرع وقت برای نصب دوربین حاضر شوند. از طرفی نظارت بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله رعایت سرعت مجاز، با استفاده از دوربین مدار بسته امکانپذیر شده است. جالب است بدانید که تاریخچه استفاده از دوربینهای مداربسته به سال ۱۹۴۲ باز میگردد، زمانی که ارتش آلمان جهت نظارت بر پرتاب موشکهای خود از آن استفاده میکرد.

از این رو غالباً از طول عمر بسیار بالایی برخوردار میباشند. دنیای مدرن امروزی استفاده از این ابزار امنیتی را بیشتر میطلبد زیرا که حجم آمار مرتبط با سرقت رو به افزایش است و متاسفانه در برخی موارد ضررها تنها جنبه مالی ندارد بلکه در اثنای درگیری موجبات جرح و قتل هم میگردد. منتقل کردن تصویر در این دوربینها ساده و میباشد و پیچیدگی و سختی ندارد و این کار توسط کابل کواکسال انجام میشود. به همین دلیل هم قابلیت زوم کردن بر روی تصاویر در دوربینهای آنالوگ وجود ندارد. اگر به دنبال استفاده از دوربین مداربسته جهت گیرانداختن سارقین و جمع کردن مدرک جرم هستید دوربینهای آنالوگ HD مناسب اینکار هستند. به طور معمول هر سیستم دوربین مداربسته آنالوگ از یک یا چند دوربین آنالوگ، دستگاهی با نام DVR جهت ضبط دیجیتال تصویر و در نهایت یک کابل برای اتصال دوربینها به دستگاه DVR تشکیل گردیده است. حتی در مواقع بروز ناامنی نظیر سرقت یا حمله های خطرناک به سمت افراد در محل کار یا منزل شخصی، با استفاده از تصاویر و فیلم های ضبط شده توسط دوربین مداربسته، پیگیری وقایع آسان تر می شود. زیرا نیاز به طراحی مسیر سیم کشی دوربین مداربسته، داکتکشی، کابل کشی دوربین مدار بسته و تجهیزات جانبی بیشتری است.

این برند کار خود را در سال ۲۰۰۱ میلادی در هانگژو چین آغاز کرده و دارنده بزرگترین تیم تحقیق و و توسعه در این شاخه کاری و در میان سایر برندهای این حوزه به شمار میرود. ویژگیهای گسترده و تکنولوژیهایی که در این سیستم ها مورد استفاده قرار میگیرد باعث شده تا شاهد افزایش کیفیت تصاویر ارسالی از طریق این دوربینهای در محیطهای تاریک باشیم. دوربینهای بولت از نظر ظاهری استوانهای شکل هستند و در مقایسه با سایر مدلها از تنوع بالا و ویژگیهای پرتعدادی برخوردارند. به عنوال مثال برای استفاده از امکانات صوتی باید هزینه نصب کابل و میکروفن را هم کنار بگذارید البته برخی از مدلها دارای تجهیزاتی همچون میکروفن هستند که در این صورت دیگر نیازی به کابل کشی مجزا ندارند. روش دوربینهای مداربسته آنالوگ در این زمینه قدیمی و سنتی بوده و تصاویر را به صورت سیگنال ویدیوئی ارسال میکند که توسط یک مانیتور مانند تلوزیون دریافت میشود. دوربینهای آنالوگ HD گزینه مناسبی برای مصارف خانگی و تجاری به شمار میروند زیرا در مقایسه با دوربینهای معمولی از کیفیت بالاتری برخوردارند کما اینکه اختلاف قیمت آنها نیز بسیار کم است. همچنین توجه داشتهباشید که مهم است که شما سیمها و سوراخهای دوربین را بعد از اینکه آنها را مرتب کردید، بپوشانید.

اینکه چرا این دوربینها نسبت به سایر دوربینهای مداربسته ارجحت دارند به رزولوشن و وضوح بالای تصویر در آنها باز میگردد به نحوی که به راحتی قادر به تشخیص چهره افراد هستند. همچنین از لحاظ قیمت همانند دوربین های AHD بسیار مناسب می باشند درواقع فناوری دوربین امنیتی HDTVI از کابل Coax برای انتقال فیلم با کیفیت بالا استفاده می کند و این را برای برنامه های جدید یا مقاوم سازی مناسب می کند. در این دوربین ها یک موتور قرار دارد که باعث می شود دوربین در جای ثابت خود به وسیله ی یک ناظر کنترل کننده و یا به صورت اتوماتیک در زمان های مشخصی چرخش کند تا با چرخش در جهات مختلف بتواند محدوده ی وسیع تری را زیر نظر بگیرد و از قسمت های مختلف فیلم برداری کند. نور عبور کرده از سنسور این دوربینها به سیگنالی دیجیتالی تبدیل میگردد و تصاویر توسط پردازشگری مخصوص مورد پردازش قرار میگیرد. به علاوه دوربین های بولت با استفاده از نور مادون قرمز قابلیت تصویربرداری در شرایط بد نوری و تاریکی را نیز دارند. دوربین های Box معمولا فاقد دید در شب هستند اما در حالت کلی تصاویر بسیار مناسبی در محیط کم نور می توانند ثبت کنند.

دیجیتالی بودن این دوربینها موجب شده که به دلیل عدم محدودیت در پهنای باند ارسال اطلاعات در این مدلها بسیار سریعتر انجام پذیرد. البته با این حال باز هم کیفیت تصویر در دوربینهای آنالوگ نتوانسته با کیفیت تصویر در دوربینهای تحت شبکه هم شانه باشد زیرا رزولوشن تصویر در این دوربینها ۲۴ پیکسل است. این محصول دارای دو نوع تحت شبکه و آنالوگی می باشد. این شرکت چینی تبار در زمینه تولید دوربین مداربسته با کیفیت ضبط ۴k و کیفیت تصویر بالا هم اسم و رسم داشته اما ارائه محصولاتش با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی به عنوان نقطه ضعفی در فعالیت آن به چشم میآید. EIS یا لرزش گیر تصویر الکترونیکی ( Electronic Image Stabilization ) کمک می کند تا لرزش در تصاویر ضبط شده به حداقل ممکن برسد. اگر دوربین ها و سوییچ هایی که استفاده می کنید از قابلیت POE برخوردار باشند نیازی به استفاده از کابل مجزا برای تامین برق نیست چرا که کابل شبکه هم وظیفه انتقال اطلاعات را بر عهده می گیرد و هم برق مورد نیاز دوربین ها را تامین می کند. علاوه بر دوربین ها، تجهیزاتی مثل کابل BNC، پایه دوربین، دستگاه گیرنده DVR، دستگاه گیرنده NVR و کابل IP (برای دوربین های تحت شبکه)، مانیتور برای نشان دادن تصاویر ارسالی از دوربین، هارد برای ضبط تصاویر، نورافکن مادورن قرمز (برای دوربین های دید درشب) و…

علاوه بر کیفیت تجهیزات به کار رفته در این دوربینها مواردی همچون جانمایی، نحوه نصب، طراحی سیستم و شرایط محیطی هم در بر کیفیت تصاویر گرفته شده توسط آنها دخیل هستند. به همین دلیل است که این نوع دوربین بهترین گزینه برای نظارت بر محیطهای خارجی است. لنز ثابت، موتورایز و وریفوکال انواع این لنزها به شمار می روند. در موقع خرید لنز (در صورتی که دوربین شما دارای لنز فیکس نباشد) متوجه انوع مختلفی از لنزها خواهید شد. شما در صورت انتخاب دوربین تحت شبکه IP به امکانات نرم افزاری بسیار کاربردی دست خواهید یافت در حالی که در دوربینهای آنالوگ خبری از این آپشنهای نرم افزاری نیست.

960 قادر به ضبط تصویر هستن. دوربین های مداربسته دام ظاهری شبیه به گنبد یا نیم کره دارند و تشخیص آن ها بسیار راحت است. دوربین های امنیتی و نظارتی که تحت عنوان سیستم نظارت تصویری از آن ها یاد می شود و به نام دوربین های مدار بسته نیز شناخته شده اند، قابلیت ثبت اطلاعات تصویری و صوتی را در مکان های مختلف دارند و سبب بهبود امنیت در محل نصب شده می گردند. این نوع دوربین ها به عنوان جدیدترین دوربین های مداربسته از جنبه امکانات ظاهری شناخته شدند. آخرین دوربین مداربستهای که در این بخش به شما معرفی میکنیم دوربین مداربسته اسپید دام نام دارد و همانگونه که از نام آن پیداست همان دوربین دام است که دارای قابلیت PTZ یا حرکت نیز میباشد. شما برای استفاده از این دوربینها نیاز به دستگاه DVR ندارید بلکه باید یک سیستم NVR که نمونههای پیشرفتهتری در مقایسه با DVR ها هستند را جایگزین نمائید.

شیوه کار در این دوربینها به این صورت است که تصاویر از طریق دوربین ضبط و اتوماتیک وار توسط دوربین Encode شده و اطلاعات پیش از ارسال پردازش میشود. با این حال این سیستم دوربین مدار بسته بسیار ارزان بود و نصب آن هیچ پیچیدگی نداشت. دستگاه های ذخیره ساز نیز می توانند به صورت بی سیم یا کابل به دوربین های مدار بسته اتصال یابند. هایک ویژن در بردارنده طیف وسیع و کاملی از دوربینهای آنالوگ و تحت شبکه با قابلیت ضبط و ذخیره سازی تصاویر به صورت آنالوگ و تحت شبکه است. در مرحله آخر اطلاعات به دو صورت ذخیره و تصاویر ضبط شده علاوه بر محیط شبکه در مرورگرها هم قابل دسترسی و مشاهده هستند.

توجه نمایید که تغذیه هر دوربین از یک محل مجزا امکان نصب UPS مجزا برای دوربینها را در آینده از شما خواهد گرفت. تصاویر دوربینهای دیجیتال همچنین فاقد نویز هستند و چنانچه کابل دستگاه به مشکل بخورد تصویر تا رفع مشکل قطع خواهد شد، در حالی که کابل کواکسیال یک دوربین آنالوگ حتی در صورت زخمی شدن هم تصاویر را با نویز دریافت میکند. سونی هم دیگر شرکت اسم و رسم دار در بازار اغلب کالاهای تولیدی خود از جمله دوربین مداربسته است. زوم دیجیتال که با استفاده از نرمافزار عکس را بزرگنمایی میکنند که اغلب در اندازههای بزرگ موجب کاهش کیفیت تصاویر میشود. آنچه موجب استقبال اغلب کاربران از این دوربینها جهت مصارف خانگی و کسب و کارشان گردیده قیمت مناسب، نصب آسان و جمع و جور بودن آنهاست.

نکته ی بعدی در خرید دوربین مداربسته، قیمت دوربین مدار بسته و هزینه ای است که می خواهیم برای خرید دوربین مدار بسته پرداخت کنیم. باید دانست که شما صرفا با به کارگیری دوربینهای مداربسته، خیالتان از وضعیت ایمنی خانه خود آسوده نمیشود، و آن چیزی که به اندازه خود دوربینها مهم است، روش نصب و کارگذاری آنهاست که باید با مهندسی دقیقی صورت گیرد. اما کاربردهای آن به سیستمهای حفاظتی و امنیتی محدود نمیشود، کاربردهایی نظیر کاربردهای پلیسی، نظامی، فضایی، صنعتی، کنترل ترافیک، ارتباطات ویدئویی و تصویربرداری نامحسوس. کاربردهای اصلی و عمده دوربین مدار بسته در سیستمهای حفاظتی و امنیتی است. قابلیت بالای این دستگاه امنیتی آن را به یکی از پرفروشترین محصولات حفاظتی بازار تبدیل کرده است. از این دوربینها بیشتر جهت امور نظارتی بر مکانی ثابت استفاده میگردد. مزیت که این دوربینها در مقایسه با دوربینهای دام دارند انعطاف پذیری بیشتر آنهاست به گونهای که میتوان به راحتی سیستمهای بولت را بر روی سقف یا دیوار نصب کنید در حالی که دوربینهای مداربسته دام جهت پوشش دهی فضاهای وسیع طراحی و تولید میشوند.

این شیوه انتقال اطلاعات در سیستمهای IP بی سیم منجر شده که نصب و جابهجایی آنها بدون نیاز به هزینهای بابت کابل کشی، دوربینها و کنترلکنندهها صورت پذیرد. تمام مراجعین میتوانند از طریق راههای ارتباطی که در سایت درج شدهاست با کارشناسان در ارتباط باشند. یکی از خدماتی که توسط شرکت آی پی سورنا به تمام مراجعین و کاربران ارائه می شود، مشاوره های تخصصی و رایگان فروش است. دوربین مدار بسته بهتر است که روبه روی درب جلویی و پشتی ساختمان باشد یا پنجره های رو به خیابان و کوچه همچنین می توان آن را در اتاق های نشیمن و آشپزخانه نصب کرد یا در راه پله ها، اتاق نگهداری لوازم گران قیمت، اسناد و مدارک مهم و همچنین می توان روبروی در تراس هم نصب کرد.دوربین های مدار بسته ای که بیرون ساختمان نصب می شوند، بهتر است زیر سایه بان قرار بگیرد تا از آسیب نور آفتاب و بارش برف و باران در امان بماند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار