انواع دوربین مداربسته و سیستم های آن (راهنمای جامع)

تامین توان الکتریکی با کابلی مستقل در طراحی و نصب سیستم های آنالوگ همواره عاملی هزینه بر و دست و پا سایت dahua-cctv-kala گیر بوده است. چرا که با وجود این دوربین ها دیگر سارقان به راحتی نمی توانند به فضای داخلی منازل، ادارات، کارخانجات و مغازه ها دست پیدا کنند. برخی از دوربین های نظارتی فضای باز با پنل های خورشیدی عرضه می شوند بدین معنا که به طور مداوم از خورشید شارژ شده و هرگز نیاز به تعویض باتری ندارند. به تصاویر ضبط شده در این دوربین ها اضافه کرد. همچنین می توان از استاندارد اعتبارسنجی IEEE 802.1X نیز استفاده کرد. اگر دوربین مداربسته در تمام مدت فعال باشد، حجم تصاویر ضبط شده بسیار زیاد می شود. اول از همه اینکه ما دوست نداریم سیم های بیشتری را به خانه هوشمند خود اضافه کنیم و دوما اینکه اگر برق یا Wi-Fi ما قطع شود ، که بیشتر از آنچه می خواهیم اتفاق می افتد ، ممکن است دوربین امنیتی نتواند به برنامه متصل شود! اگر به دنبال خرید یک دوربین با برند معتبر جهانی هستید، دوربین HDTVI هایک ویژن می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. ما در فروشگاه ممل کالا دو برند مشهور و پرفروش داخلی یعنی دوربین مداربسته RDS و دوربین مداربسته Videopark را به فروش می رسانیم که برند RDS جزو برندهای معروف داخلی و جهانی با بازارهای فروش گسترده و برند Videopark نیز در زمره 5 برند برتر چین و 50 برند برتر دنیاست که به زودی قرار است مونتاژ قطعات آن در ایران نیز شروع گردد.

این نوع دوربین ها قدیمی تر هستند و شرکت ها خیلی بیشتر اقدام به تولید آن می کنند. این گونه قابلیت ها در قالب نرم افزار دوربین مداربسته به راحتی پیاده سازی می شود. ورودی های I/O امکان وصل انواع سنسورهای مختلف اعم از دود و گاز را به دوربین مداربسته می دهند، در صورتی که دوربین های مداربسته آنالوگ این قابلیت را ندارند و با تجهیزات اضافی یا DVRها این کار قابل انجام است و این خود باعث افزایش حجم سیم کشی و محدودیت در استفاده از این امکانات می شود. از آنجایی که اطلاعات به صورت دیجیتال در این تکنولوژی انتقال پیدا میکند و هیچ تبدیلی روی آن صورت نمیگیرد. ما به هیچ وجه استفاده از این دوربین ها را پیشنهاد نمی کنیم و صرفا برای تکمیل اطلاعات در ادامه در مورد آنها توضیحاتی ارائه می دهیم. ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که به دلیل اتصال به شبکه، کار کردن و نصب این دوربین ها سخت می باشد در صورتی که این تصوری کاملا غلط بوده و تجهیزات این دوربین ها به راحتی و بدون هیچ گونه دردسری نصب می گردند. در این حالت است که امکان دزدیده شدن اطلاعات و یا در حالتی بدتر، جایگزینی با اطلاعاتی دیگر (فیلم Ocean’s Elenen را ببینید) وجود خواهد داشت.

هنرجویان با شرکت در دوره آموزش نصب دوربین های مدار بسته با انواع دوربین های تحت شبکه آشنا میشوند و مهارتهای لازم برای نصب آنها را یاد میگیرند. لنز باز، کمک میکند که هر دوربین مداربسته فضای بیشتری را تحت پوشش قرار بدهد. دوربین مدار بسته تحت شبکه یکی از مهم ترین انواع دوربین ها می باشد که با توجه به خصوصیات و مزایایی که دارد با استقبال بالایی مواجه شده است. اولین دوربین مدار بسته تحت شبکه در سال 1996 توسط شرکت اکسیس طراحی شد و در ابتدای ساخت آن، امکان تصویربرداری و ارسال تصاویر به صورت همزمان وجود نداشت در فاصله های زمانی 17 ثانیه ای تصاویری که ثبت شده بود از طریق بستر اینترنت ارسال می گشت. شرکت پویابین مشاور، طراح و مجری سیستمهای نظارت تصویری از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را زمینه نصب و راهاندازی سیستمهای دوربین مداربسته آغاز نموده است و از سال ۱۳۸۷ مستقیما واردات تجهیزات مورد نیاز این صنعت را به فعالیت های خود افزوده است.

به این قابلیت PoE یا Power over Ethernet گفته می شود علاوه بر این که نیاز به منبع تغذیه را در این دوربین ها کاهش می دهد، باعث سهولت در نصب دوربین های IP نیز می گردد. در شرایطی که نور بسیار زیاد و یا بسیار کم باشد تصاویر ممکن است خیلی روشن یا خیلی تیره از آب در بیایند. طریقه ی عملکرد آن ها در کاهش نویز دوربین مدار بسته پاناسونیک این گونه است که ابتدا سیگنال دریافتی با ۷۰% وضوح دریافت می شود این سیگنال در هارد دستگاه ضبط می شود بدین ترتیب شما بخش اعظمی از تصویر را بدون نویز خواهید داشت.مرحله ی بعدی مرحله ی بسیار جالبی است که مربوط می شود به چشم نوازی تصویر که در آن دوربین های پاناسونیکی که به تکنیک DVRR مجهز هستند تصویر زیباتری را ارائه می دهند و در کل شما در مشاهده ی تصاویر نقاط تیره و تاری نخواهید داشت و تشخیص تصویر برای شما به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

اما یک سری از اجزای این دوربین ها با دوربین های مدار بسته آنالوگ و WebCamها تفاوت دارد. در سیستم های مداربسته آنجا که نیاز به کابل ارتباطی است، دوربین های مداربسته تحت شبکه می توانند با ارتباطات سری و شبکه ای از افزایش تعداد سیم جلوگیری کنند. از اتصال محکم اتصال به کابل اطمینان حاصل کنید.اگر تستر کابل دارید، می توانید پیوستگی کابل را آزمایش کنید (مطمئن شوید که دو سر آن 568B چین خورده باشد). تستر دوربین مدار بسته یکی از تجهیزات شبکه دوربین مدار بسته است که با داشتن صفحه مانیتوری می تواند نقطه فوکوس را در دوربین مدار بسته با دقت بالا تنظیم نماید . تامین توان وقفه ناپذیر و متمرکز برای تمامی تجهیزات شبکه از اتاق سرور مرکزی، مزیت قابل توجهی است که POE به سیستم نظارت شبکه ای داده است. برای تامین برق مورد نیاز دوربین های مدار بسته، از کابل شبکه اینترنت استفاده می شود.

همکاران زیادی هارد دیسک های سیگیت را نیز پیشنهاد می کنند ولی به شخصه هنوز استفاده نکرده ام، چونکه هارد دیسک های نام برده، تمام انتظارات را براورده کرده اند. ما در این مشاوره، برند های وسترن دیجیتال و توشیبا رو بعنوان بهترین برند بری هارد دیسک های دوربین مداربسته پیشنهاد می کنیم که مدل های وسترن بنفش یا purple و Toshiba surveillance v300 مخصوص دوربین های مداربسته هستند. هارد دیسک اینترنال برای ضبط تصاویر دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. منوی بک آپ : برای بکاپ گرفتن از اطلاعات هارد دیسک روی فلش USB است. با استفاده از یک پیچ گوشتی و چهار پیچ و دو کابل هارد دیسک که به همراه NVR شما ارائه می شود هارد را نصب کنید (یکی از کابل ها ممکن است داخل کیس باشد). حتی هنگام اتصال به DVR، که تحرک بالای تصویر باعث محو و تار شدن قسمت متحرک خواهد شد. نورپردازی دوربین های مداربسته پاناسونیک در گذشته نه چندان دور، از اهمیت زیادی برخوردار بود و با ورود پروژکتور های مادون قرمز ، و یا دوربین هایی که دارای ” ال ای دی ” مادون قرمز بودند ، این مشکل تا حدودی حل شد . در ابتدا تولید این دوربین توسط این شرکت بسیار کم بود اما در سال 1999 تصمیم گرفته شد تا دوربین های مدار بسته تحت شبکه به صورت تولید انبوه در بازارهای جهانی صورت گیرد.

در همین جا میتوان فهمید که با توجه به این سازوکار، این دوربینها دارای نقاط ضعفی در هنگامی که آب و هوا ابری میباشد (به خصوص در مناطقی که مرطوب میباشد) است. در حالی که دوربین های مداربسته آنالوگ به دلیل محدودیتی که استانداردهای PAL/ NTSC اعمال کرده اند، نهایتا در وضوح تصویر 4/0 مگاپیکسل در 4CIF گیر کرده اند، مصرف کننده ها به دلیل رشد روزافزون تکنولوژی در این خصوص هر روز شاهد وضوح بالاتری در تصاویر دوربین های مداربسته دیجیتال، نمایشگرهای کامپیوتری و تلویزیون ها هستند که این خود باعث رشد تقاضا جهت بهبود کیفیت نظارت تصویری شده است و دوربین های مداربسته شبکه توانسته اند به این تقاضا جامه عمل بپوشانند. به دلیل آن که در طراحی این نوع از دوربینها از نور مادون قرمز استفاده نشده است، کاهش و یا افت کیفیت تصویر در شب را شاهد نخواهیم بود. همانطور که میدانید دوربین های مداربسته به دو نوع آنالوگ و دیجیتال (یا شبکه) تقسیم می شوند.

در دوربین مداربسته تحت شبکه روش تصویربرداری به صورت پیشرفته ای است که با ذخیره سازی و انتقال تصاویر به صورت هم زمان کار خود را انجام می دهد. به همین دلیل است که شرکت ها تمام تلاش خود را بر ارتباطات بی سیم متمرکز می کنند. شرکت آی پی سورنا برای افزایش رضایت مشتریان، خرید تجهیزات را به دو صورت اینترنتی و حضوری امکان پذیر کرده است. دوربین های آی پی برای مکان هایی که می خواهید تصاویر دوربین را از راه دور مشاهده کنید مناسب است. ما در این مقاله به معرفی مشخصات دوربین مدار بسته تحت شبکه آی پی و مزایا و معایب و کاربردهای آن پرداخته ایم. امروزه استفاده از این دوربین ها در تمام سطح دنیا گسترش یافته و طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در این سیستم امکان فعال سازی سیستم ضبط و/ یا پخش هشدار در حالت افزایش سطح صدا از مقدار مشخص و از قبل تنظیم شده وجود دارد. قابلیت هوشمندسازی در سطح دوربین مداربسته توانایی نظارت تصویری را ایجاد می کند که به هیچ وجه از طریق DVR یا سایر سیستم های متمرکز قابل حصول نیست.

به همین دلیل امنیت این نوع از دوربین ها بسیار بالا بوده و امکان مدیریت فایل ها در آن وجود خواهد داشت. توصیه می شود از هارد دیسک های 300 و 500 گیگا بایتی استفاده نکنید چونکه تولید این نوع هارد دیسک ها سال ها است که متوقف شده است و هارد دیسک های 300 و 500 گیگابایتی موجود در بازار تعمیر شده هستند و بازدهی بلند مدت نخواهند داشت. این دوربین ها از یک دستگاه NVR یا سرور، هارد دیسک، منبع تغذیه، کابل شبکه، کابل برق و اتصالات شبکه تشکیل شده است. علاوه بر تصویر، امکان انتقال صوت هم از طریق اتصالات این دوربین ها صورت گرفته و نیازی به وصل کردن کابل جداگانه نمی باشد.

در سیستم های آنالوگ از یک کابل کواکسیال جهت انتقال تصاویر استفاده می شود، بدون این که هیچ گونه فرآیند رمزگذاری و یا اعتبارسنجی بر روی آن انجام پذیرد. این که چگونه تصاویر با حداقل کابل ارتباطی و با بالاترین کیفیت ممکن به مرکز نظارتی منتقل شود، تنها از سیستم های تحت بستر شبکه برمی آید. این فیلمها کاملا رنگی و با بالاترین کیفیت ممکن هستند.دوربین مداربسته سقفی قادر است از کارت حافظه تا 32 گیگا بایت پشتیبانی کند و شما می توانید با اتصال یو اس بی و یا رم به کامپیوتر و یا لپ تاپ تصاویر ضبط شده را با کیفیت خوب مشاهده کنید. لامپ های معمولی ۷۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت می توانند کار کنند. دوربین اسپید دام به دوربین های چرخشی و گردان گفته می شود که جزء قویترین دوربین های مداربسته است و امکان چرخش ۳۶۰ درجه افقی و ۱۸۰ درجه عمودی را دارد. هر چقدر دوربین امکانات بیشتری داشته باشد پولی که برای دوربین مدار بسته هزینه میکنید بیشتر میشود. امروزه از دوربین مداربسته در بسیاری از محیطها استفاده میشود و همانطور که بیان شد، مصارف و کاربردهای بسیار زیادی دارند.

مرحله ی اول خروجیهای دوربین را چک کنید ، دو خروجی بر روی آن قرار دارد که یکی از آنها برای اتصال به منبع تغذیه می باشد و دیگری برای تصویر مورد استفاده قرار می گیرد در مرحله ی بعد خروجی مربوط به تصویر را از طریق کابل تصویر rg-۵۹ به دستگاه DVR متصل کنید و خروجی تغذیه را به منبع برق وصل کنید تا برق مورد نیاز برای دوربین تامین شود. قسمت بالایی از کیفیتتصاویر دوربین مدار بسته در گرو طریقه نصب دوربین مداربسته، سیم کشیدوربین مداربسته و تنظیمات دوربین مدار بسته است که همه این موارد تنهاتوسط افرادی متخصص در این زمینه باید انجام شود تا نتیجه مورد قبولی داشته باشند.از این رو همکاری با افراد متعهد و مطمئن در این زمینه تنها موجبات حفظ امنیت شمارا به بهترین نحو فراهم می آورند. زمان بررسی تصاویر کاهش یافته است و جزئیات بیشتری از آنچه که واقعا اتفاق افتاده، قابل برداشت است.

لزوم رعایت استانداردهای PAL/NTSC محدودیت هایی را برای دوربین های مداربسته آنالوگ ایجاد کرده است که یکی از این محدودیت ها اجبار در به کارگیری روش اسکن دو مرحله ای به صورت خطوط زوج و فرد و ترکیب آنها با هم جهت ایجاد تصویر کامل است (اسکن در هم آمیخته). در حالت پیشرفته تر تصاویر و فریم ها به صورت یک جا بررسی می شوند و خطوط زوج و فرد مانند دوربین مداربسته آنالوگ جداسازی نمی شوند. علاوه بر ویژگی های بالا، دوربین مداربسته اکسوم ویژگی های دیگری نیز مانند حالت راهرو را دارد. کلمۀ Bullet به معنای گلوله و فشنگ است و به دلیل شباهت ظاهری این دوربین های با گلوله آنها را بولت مینامند. شاید این تصور ایجاد شود که نصب دوربین های مدار بسته تحت شبکه نیاز به صرف هزینه بالایی باشد اما باید گفت که به دلیل عدم نیاز به کابل های زیاد در این دوربین ها، هزینه ها تا حد زیادی کاهش می یابد. زیرا میتوان آن را در نقطه استراتژیک در سقف قرار داد، تا تمام گوشههای اتاق را بدون هیچ مشکلی پوشش دهد. دوربین مداربسته رمخور دیجیتال نیاز به دستگاه DVR و هیچ گونه سیمکشیهای اضافه برای نصب ندارد. کاربران می توانند با توجه به نیاز امنیتی و محل نصب آنها، اندازه های مختلف دوربین ها را انتخاب کنند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار